De Sauna is goed voor lichaam en geest. Voor jong en oud.

Preventie verkoudheid

En wat dacht je van de preventie van de sauna tegen verkoudheid? Voor astmapatiënten altijd een bron van problemen. Wie regelmatig naar de sauna gaat heeft van verkoudheid nauwelijks meer last. Zelfs bij griepepidemieën komen trouwe saunabezoekers er altijd goed af. De wisseling van hoge en lage temperaturen bouwt in het lichaam een natuurlijke weerstand op tegen die vervelende verkoudheden. .

Bloeddruk

De hoge temperaturen in de saunacabine zorgen ervoor dat al in de eerste paar minuten de huidporiën zich openen en onze zweetkliertjes in werking komen. Door invloed van de warmte vindt in ons lichaam een vaatverwijding plaats.
Het lichaam gaat zweten en koelt door middel van verdamping af. Het vocht dat nodig is om te zweten wordt direct aan ons bloed onttrokken, waardoor de bloeddruk wat zal dalen.

Verversen van de vochtreserves

Over het algemeen verliest een goed geoefend saunabader zo’n halve tot anderhalve liter vocht per saunabezoek. Met het transpiratievocht wordt er echter niet alleen maar vocht (=water) aan ons lichaam onttrokken, maar b.v. ook melkzuren die na een grote lichamelijke inspanning in de weefsels zijn achtergebleven. Het lichaam wordt als het ware ’schoongespoeld’.
Deze regelmatige opruiming van stofwisselingsresten en van stoffen die na ziekteprocessen zijn blijven hangen, is één van de belangrijkste ‘diepte-effecten’ van het saunabaden. De goede ‘dieptewerking’ van de sauna wordt het minst verstoord als men het aanvullen van de vochtreserve door te drinken kan uitstellen tot na afloop van het bad.

Hoe vaak?

Je kunt in principe zo vaak de sauna in als jezelf wilt. Er zijn zelfs mensen die 5 keer in de week gaan. Als we kijken naar de uitwerking op het lichaam adviseren wij altijd tenminste elke 14 dagen te gaan. Dan bouwt het lichaam weerstand op en profiteer je van alle uitwerkingen.

Minder frequent bezoek geeft het gevoel van uitgaan en ontspanning.

Het sauna-ritueel

Stap 1: Neem een warme douche

Niet noodzakelijk, maar wel lekker: neem voor je saunabezoek een warme douche. Niet alleen uit hygiënische overwegingen, maar ook om je lichaam op te warmen. Je lichaam heeft best een homogene temperatuur. Masseer dus ook je handen en voeten. Droog je daarna heel goed af om het transpiratieproces in de sauna te bevorderen. Water op de huid zorgt er immers voor dat de inwerking van de warmte wordt vertraagd en het zweten bemoeilijkt.

Stap 2: De saunagang

Ga lekker op de saunabank zitten of liggen.  Een badhanddoek gebruik je om hygiënische redenen, niet zozeer ook om je te beschermen tegen de hitte van het hout (red cederhout wordt nauwelijks warm). De temperatuur ligt idealiter tussen 80° en 90°C (maximum 100°C). Tijdens het saunabezoek kan je water op de gloeiende stenen gieten om het effect te versterken. Schrik niet van de reactie van je lichaam op de sauna: je gaat zwaarder ademen, je hart gaat sneller slaan en je bloed stroomt sneller omdat je aders verwijden. Als je plat hebt gelegen ga dan de laatste 2 minuten rechtop zitten. Dit voorkomt duizeligheid bij het opstaan.


Opgieten
Jaren geleden ontdekten de Finnen dat de temperatuur in een sauna stijgt wanneer er water op de hete stenen wordt gegoten. De vochtige lucht die daaruit ontstaat wordt via het plafond door de hele cabine verspreidt. Hierdoor stijgt de gevoelstemperatuur flink. De warme waterdeeltjes in de lucht slaan neer op de huid en bevorderen het zweten. Dit opgieten van water heet Löyly, vernoemd naar de goede geest van de sauna.
Tegenwoordig worden er in veel sauna’s een heel ritueel gemaakt van het opgieten. Hierbij wordt vaak water gebruikt dat vermengd is met essentïele olie. Meestal worden er ontspannende, harmoniserende en kalmerende geuren gebruikt als sinaasappel, mint, lavendel, jasmijn, berken enzovoort. De Löyly’s worden verzorgd door een goed opgeleide saunamedewerker. De Löyly zorgt ervoor dat de spieren zich ontspannen, de bloedcirculatie wordt gestimuleerd en de huid wordt gereinigd. Tevens helpt het je beter slapen.
Naast Löyly is Aufguss een bekende term die onveranderd uit het Duits is overgenomen. Letterlijk betekent het: Opgieten.
Dommelpool levert bij haar saunakachels een set lavastenen mee. Deze kunnen bovenop de saunakachel (zowel de electro kachel als de houtkachel) worden geplaatst. Vervolgens kunt u tijdens het gebruik van de sauna zelf water gieten over de hete stenen en van uw eigen Löyly genieten.

Stap 3: Afkoelen

Na 8 tot 15 minuten, als het zweet op je huid parelt, of als je voelt dat de warmte ondraaglijk wordt, ga je naar buiten. Het afkoelen is een belangrijk onderdeel van de saunagang.
Wanneer je uit de sauna komt ga je eerst de buitenlucht in voor een ‘luchtbad’. Je lichaam heeft nu zuurstof nodig en de buitenlucht koelt de longen af. Verder afkoelen kun je daarna doen door een koude douche of een bad te nemen. Daarna kan je nog 15 à 20 minuten nagenieten, met of zonder badjas aan, en iets drinken (liever geen alcohol) om het verloren vocht te compenseren. Dat ritueel wordt meestal 2 tot 3 keer herhaald. De tweede keer kan je het langst in de sauna blijven, omdat je dan gewoon bent aan de warmte en je lichaam nog niet vermoeid is. Spoel je aan het einde af met koel water of ga zwemmen, rust nog wat uit en vergeet je niet te rehydrateren! Gebruik een handschoen van paardenhaar om de dode huidcellen te verwijderen die losgekomen zijn door het zweten en masseer je huid daarna in met olie of een hydraterende crème. Kleed je pas opnieuw aan als je niet meer zweet.

Weldadige werking van de sauna

  • Zuiverende werking, eliminatie van afvalstoffen;
  • Ontspannende werking op de spieren en verlichting van eventuele spierpijn;
  • Stimuleren van hartfuncties en bloedsomloop door de wisselende temperaturen;
  • Relaxerende werking: na een saunabezoek heb je een verlichte geest en zijn de dagelijkse beslommeringen even vergeten.

Val je af van een saunabezoek?
Na een sauna ben je gemiddeld een kilogram lichter. Het gaat echter niet om vet, wel om vocht dat er meteen weer bij komt als je je hydrateert.

Enkele aandachtspunten:

  • Ga nooit met een volle maag de sauna in. De warmte zorgt ervoor dat het bloed in je lichaam hevig stroomt. Door de extra doorbloeding van de spijsverteringskanalen kan minder bloed naar de hersenen gaan en kan je flauw vallen.
  • Verwijder je juwelen voor je de cabine binnengaat om te vermijden dat je je eraan verbrandt.
  • Ga nooit langer dan 20 minuten in de sauna. Indien je dat gaat overschrijden zal je langer zweten en worden je hart en de bloedsomloop onnodig belast. Luister naar je lichaam en neem een afkoeling buiten de sauna.
  • Als je ziek bent, ga je niet naar de sauna maar blijf je thuis in bed. Door de intense hitte kan je lichaamstemperatuur immers oplopen tot 39°, wat funest is als je al koorts hebt.